Jakub Józef Orliński (ur. 8 grudnia 1990 w Warszawie) – polski śpiewak, kontratenor, tancerz breakdance. W maju 2017 ukończył studia w nowojorskim Juilliard School of Music, gdzie od 2015 kształcił się pod kierunkiem Edith Wiens. W Teatrze Wielkim w Warszawie wykonał partię Kupidyna w Venus i Adonisie Johna Blowa. Wiosną 2014 w Akwizgranie i Chociebużu wykonywał rolę Ruggiera w Alcinie. Jesienią 2014 śpiewał jako Naricsio w Agrippinie Georga Friedricha Händla w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie. W 2015 w operze w Lipsku z baletem wykonywał pieśni Henry’ego Purcella i odgrywał rolę Szekspira podczas spektaklu baletowego Othello z choreografią Mario Schrödera, a w Gießen - partię Philippusa w Der Misslungene Brautwechsel oder Richardus Georga Philippa Telemanna. W 2016 w Houston z towarzyszeniem Houston Symphony Orchestra występował w händlowskim Mesjaszu, a jeden z występów miał miejsce w słynnej Carnegie Hall
w Nowym Jorku z Musica Sacra i Oratorio Society of New York. W lutym
2017 w nowojorskim Meredith Wilson Theater wykonywał rolę Ottone w Agrippinie. Podczas Händel-Festspiele Karlsruhe zaśpiewał w Nisi Dominus Antonia Vivaldiego i fragmenty z Dixit Dominus Händla. W operze Erismena Francesca Cavallego prezentowanej podczas Festival d’Aix-en-Provence śpiewał partię Orimeno. Wystąpił jak tytułowy bohater w Rinaldzie Händla w operze we Frankfurcie jesienią 2017 i w sierpniu 2019 podczas festiwalu operowego w Glyndebourne.
W 2018 koncertował w Europie z Il Pomo d’Oro pod batutą Maksima Emelyanycheva z recitalem opartym na swoim debiutanckim albumie Anima Sacra (2018), wydanym przez Erato/Warner Classics. Wielokrotnie występował też z pianistą Michałem Bielem z solowymi recitalami w Stanach Zjednoczonych i Europie, m.in. w Barcelonie, Harrisburgu, Katowicach, Lacoste (we Francji) i Warszawie. Latem 2018 zadebiutował w londyńskiej Wigmore Hall. W październiku 2018 kreował rolę Unulfo w Rodelindzie Händla i jako Orimen w operze Erismena Cavallego.
W 2019 wystąpił z recitalem w Carnegie Hall, a także w Alice Tully Hall w nowojorskim Lincoln Center, zbierając jednocześnie pozytywne recenzje między innymi w „New York Times”, który podsumował go nagłówkiem „Milenijny kontratenor - gwiazdor popowy”. We wrześniu 2020 w Berlinie został wyróżniony tytułem „najlepszy śpiewak roku” w plebiscycie magazynu „Opernwelt”. Został też laureatem Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna
„za niepospolitą umiejętność poruszania emocji w interpretacjach muzyki
dawnej. Za piękny głos, charyzmę estradową, pracowitość, ambitne
kształtowanie repertuaru i pokorę wobec muzyki”. Jesienią 2021 zadebiutował w Metropolitan Opera House rolą alter ego Orfeusza w Eurydice Matthew Aucoina, a w styczniu 2022 w Royal Opera House w Londynie jako Didymus w oratorium G. F. Händla Theodora. W sezonie 2021/2022 odbył kilka tras koncertowych: z Il Pomo d'Oro
(Europa, Brazylia, Argentyna i Kolumbia); z Ensemble Matheus
(Bratysława, Festiwal Muzyczny Lednice-Valtice, Czechy), koncerty z
pianistą Michałem Bielem (Ameryka Północna i Europa), barokowy program z
Il Giardino d'Amore (hiszpańskie tournee), Pasticcio (Les Arts
Florissants), występy z Capella Cracoviensis (Polska) i z The Academy of St Martin in the Fields (Londyn). Na początku sezonu 2022/2023 śpiewał partię Orfeusza w operze Ch. W. Glucka Orfeo ed Euridice
w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, w San Francisco Opera i w wersji
koncertowej w Dortmundzie, Hamburgu, Szczecinie i Warszawie. W marcu
2023 śpiewał partię Arsamene w operze Serse G. F. Händla w Opéra de Rouen Normandie.
źródło: wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz